Wednesday, December 8, 2010

Bab 5

Thurayya masih lagi menunggu kedatangan abangnya,Hazlan.Halim sudah pun pulang,diambil oleh pemandu ayahnya.Halim yang menaiki kereta Perdana V6 berwarna hitam kelabu hanya melambaikan tangannya sambil tersengih,mengejek.

Sunyi pula Halim dah balik.Tapi selagi dia belum balik,selagi tulah aku terpaksa layan gila dia tu.Keluh Thurayya sendirian.Tinggal beberapa orang pelajar saja lagi yang turut sama menunggu kehadiran ibu bapa mereka.
30 minit berlalu,Hazlan masih tidak datang lagi.”Mana abang Lan ni?kata tadi janji ambil tepat waktu. Sampai sekarang tak sampai-sampai lagi.Mesti pergi fetch kak Lyn.”rungut

Thurayya.Geram sungguh dia dengan sikap abangnya.Selalu mungkir janji.
Sedang Thurayya merungut sendirian,dia dikejutkan dengan sapaan seseorang.Dia berpaling ke belakang apabila bahunya ditepuk dari belakang.Sebaik sahaja dia berpaling,dia terlihat seorang budak lelaki sedang berdiri tegak sambil ditangannya terdapat beberapa envelope berwarna coklat.Budak itu langsung tidak dia kenali.

“Maaf,kalau saya boleh tanya,awak ni pelajar sekolah ni kan?” tanya budak lelaki itu.Dahinya sedikit berkerut menahan terik sang mentari.Wajah budak lelaki itu yang putih agak kemerah-merahan.Pada pandangan Thurayya,budak itu dalam lingkungan umur 16,bermaksud,sebaya dengan Thurayya.

“Ya saya.Ada yang boleh saya bantu?”tanya Thurayya kembali.Diamatinya wajah lelaki itu.Entah kenapa,hati Thurayya berdebar pabil a melihat wajah budak itu.”Terima kasih.Saya cuma nak tahu. Pejabat kat mana?”tanya budak itu.

“Oh..awak...”belum sempatThurayya menyambung,budak itu menyampuk”saya Aniq,pelajar baru kat sini.Saya baru nak daftar”jelas Aniq.Thurayya mengangguk-anggukkan kepalanya tanda mengerti. Seketika kemudian,Thurayya menanggalkan beg di bahu dan meletakkan begnya di salah sebuah bangku di pondok menunggu.

Aniq agak terpinga-pinga dengan kelakuan Thurayya.Thurayya kemudiannya memandang Aniq.”So,Aniq, welcome to SERI.I’m Thurayya.Come,I show you our school office.”ajak Thurayya sambil melangkah semula ke pintu pagar sekolah.

“Thanks”ucap Aniq ringkas sambil tersenyum.Mereka pun bersama-sama ke pejabat sekolah yang terletak di blok B for Brilliant.

No comments:

Post a Comment