Wednesday, December 8, 2010

Bab 7

Sepanjang perjalanan pulang ke rumah,Thurayya hanya mendiamkan diri.Hazlan juga.Pelik juga dia melihat Thurayya.Selalunya,Thurayyalah yang paling bising.Berlainan pada hari ini.

“Aniq tu handsome kan,Eby?”Hazlan bertanya,memecah kesunyian.”Hmmm..”Itu sahaja?Hazlan terdiam kembali.Dia memikirkan apa lagi yang harus dia katakan untuk menarik perhatian Thurayya.Hazlan tersenyum nakal.

“sesuai sangat dengan Eby”kata Hazlan selamba.Thurayya tersentak.Dipanggung kepalanya menghadap Hazlan yang sedang memandu.Sungguh cermat dan berhati-hati Hazlan memandu.Matanya ditumpukan ke jalan.

“Abang jangan nak merepek .Thu tak suka abang gurau macam tu”marah Thurayya.Dia memuncungkan mulutnya.Hazlan tertawa.Seronok ,melihat muncung itik milik Thurayya.Semakin panjang muncung Thurayya.Dia tahu abangnya mengusiknya.

“Whateverlah suka ke tidak.Sedap betul Thu cakap abang ada sakit otak pada Aniq tadi”sengaja Hazlan mengubah topik.Dia sebenarnya tidak gemar melihat adiknya itu merajuk,apatah lagi mahu memujuk. Ahh..tidak sanggup.Kalau Lyn boleh lah.Dia tahu Thurayya sukar sejuk sekiranya dia sudah merajuk.

“Memang sedap.Macam pizza,bang”kata Thurayya sambil tertawa kecil,pura-pura. Hazlan menjeling tajam adiknya itu.”Kelakarnya...”Hazlan buat-buat ketawa besar.Thurayya menumbuk kuat bahu Hazlan. Hazlan mengaduh kesakitan sambil mengusap bahunya dengan sebelah tangan manakala tangannya yang lagi satu memegang stereng kereta.Thurayya hanya menjelirkan lidahnya.Eiii...geram betul!.Jerit Hazlan di dalam hati.

*****

Sampai sahaja di rumah,Thurayya terus mendapatkan ibunya yang sedang membaca majalah di ruang tamu.Dia memeluk ibunya dari belakang sambil mencium pipi ibunya,Puan Sri Datin Karina.

“Assalamualaikum,mama..”ucap Thurayya sambil melepaskan pelukan dan duduk,mengambil tempat di sebelah ibunya.Puan Sri Datin Karina menjawab salam Thurayya.Dia tersenyum sambil menghadiahkan ciuman di dahi dan pipi puteri tunggalnya itu.Thurayya tersenyum manis.Dia suka diperlakukan begitu oleh ibunya.

“Anak mama ni gembira aje.Ada apa-apa ke ni?”soal Puan Sri Datin Karina.Dia menutup majalah Wanita yang baru sahaja dibaca separuh muka surat itu.Kini tumpuannya dihalakan kepada anaknya itu.Wajah manis Thurayya ditatap.

Thurayya tersenyum-senyum.”Alla mama,memanglah gembira aje.Baru jumpa boyfriendlah katakan” entah dari mana Hazlan muncul.Tiba-tiba sahaja menyampuk.Thurayya mencebikkan bibirnya,manja. “Iye?hmm...menarik”ujar Puan Sri Datin Karina sambil memandang wajah Thurayya,berminat.

Abang Lan ni...Semua nak dicerita pada mama.Kepoh betul abang ni.Apa-apa pasal orang,sibuk nak ambil tahu.Pergilah ambil tahu pasal tunang sendiri tu.Setahu akulah kan,abang Nafi ngan abang Topek tak adalah kepoh macam abang Lan.Aku?lagi baik.Aku tak macam abang Lan,ok.Pelik betul aku ngan abang Lan.Nasiblah kak Lyn dapat tunang macam abang,nak-nak bila dah kahwin nanti.Aku tak dapat bayangkan nanti bila kak Lyn terpaksa bertahan dengan kekepohan abang Lan.Ehh..jap.jap.Abang Lan-Kak Lyn.Aku baru perasan yang diorang punya nama singkatan yang sama awal permulaan hurufnya. bLambatnya aku perasan.Entah apa-apa sahaja Thurayya bermain-main dalam hatinya.

“Eby?Eby mengelamun ,ya?”terencat lamunan Thurayya dengan panggilan ibunya.Thurayya tersengih-sengih.

“Yelah mama.Teringatkan Aniqlah tu”usik Hazlan.Mukanya selamba sahaja.Terbeliak mata Thurayya manakala Puan Sri Datin Karina tertawa.”Aniq...sedap nama tu.Aniq-Thurayya.Kalau digabungkan memang......”

“MELETUP!”serentak Hazlan dan Puan Sri Datin Karina berteriak persis anak kecil.Hazlan ketawa berdekah-dekah manakala Puan Sri Datin Karina tertawa kecil.Seronok benar 2 beranak itu mengusik Thurayya.Thurayya memasamkan mukanya.

“Eceh...anak mama ni,merajuk ke,suka?”usik Puan Sri Datin Karina lagi.Bibirnya masih terukir senyum manis.Tidak tahan lagi dengan usikan mama dan abangnya,Thurayya mengatur langkah untuk naik ke biliknya sambil menghentak-hentakkan kakinya.Beg sekolahnya disangkut ke bahu.

“Merajuklah tu.Apalah Eby ni.Sikit-sikit merajuk.Tak sporting langsung.”ejekan abangnya sayup-sayup kedengaran.Sambil mengatur langkah menuju ke biliknya,mulut Thurayya tidak berhenti mengomel. Entah apalah yang dingomelkannya.Pintu bilik dibuka dan dia terus menutup pintu bilik sejurus masuk ke dalam bilik.Tidak mahu terus-terusan mendengar ejekan abangnya .

No comments:

Post a Comment