Wednesday, December 8, 2010

Bab 6

“So,thanks Thurayya.Awak dah banyak bantu saya walaupun awak tak kenal saya.”ucap Aniq untuk kali ke-5.Thurayya tersenyum.”Well,dah tugas saya,memandangkan awak pelajar baru kat sini.”balas Thurayya.Waktu itu,Aniq sudah pun siap berurusan dengan kerani sekolah untuk pendaftaran sekolah barunya dan mereka berdua sedang berjalan menuju ke pintu pagar sekolah.

“Ermm..kalau saya boleh tanya,awak ni anak sedara cikgu Farhana ke?”tanya Thurayya.Aniq terpinga sebentar.Macam mana dia boleh tahu?aku belajar pun belum kat sini.Desis hati Aniq.”Ya.How do you know that?”tanya Aniq kembali.Wajah Thurayya dipandang sambil kakinya mengatur langkah.

“Kawan saya yang beritahu.Dia kata,cikgu Farhana yang bagitahu dia.Dia tu agak joyah juga lah.”kata Thurayya sambil tertawa kecil.Buat seketika,Aniq terpesona melihat cara Thurayya tertawa.Tawanya tidak lepas dan dikawal. Tidak seperti gadis-gadis lain yang pernah dijumpainya.

“oh...by the way,minggu depan baru saya start sekolah sini.Nampaknya,awaklah pelajar pertama yang saya kenal kat sini”ujar Aniq,tersenyum.Thurayya mengangguk sahaja.Mereka hilang kata-kata sehinggalah mereka sampai ke pintu pagar.Sebaik sahaja tiba di pintu pagar,kelihatan Hazlan sudah pun menunggu Thurayya.Dia bersandar di sisi keretanya.

“Hah!Eby pergi mana tadi?lama abang tunggu tau”kata Hazlan sedikit marah.Wajah Thurayya dipandang dan kemudiannya wajah Aniq.Dahinya berkerut.Tak pernah aku tengok muka budak ni.Kawan Eby ke? Tapi pakai baju kasual je.Boyfriend Eby kot.Ishh..takkanlah.Eby mana suka couple-couple ni.Habis tu? siapa ni?hati Hazlan berteka-teki.

“Thu teman Aniq pergi office tadi.Aniq ni pelajar baru kat sini.”Terang Thurayya.Elleh!orang pula yang kena.Dia yang fetch aku lambat sangat.Aku pula yang salah.Tak nak pula minta maaf sebab lambat ambik orang.Dahlah tu,panggil aku Eby.Dah banyak kali aku cakap jangan panggil aku Eby kalau depan kengkawan aku.Tak faham bahasa ke hah?Nak suruh orang cakap bahasa apa,ntah.Arab?Cina?tamil? boleh aje.Cuma aku yang risau dia pengsan bila dengar aku cakap bahasa lain sikit.Dia tu dahlah,Bahasa Melayu ngan English aje faham.Marah hati Thurayya.

“oh...patutlah .Abang ingat boyfriend Thu tadi.”usik Hazlan.Memerah muka Aniq dan Thurayya menahan malu.Ishh..aku baru kenal dia.Takkanlah aku ni boyfriend dia.Abang dia pun satu. Sesedap aje sangka orang.Aku sebenarnya tak kisah kalau nak jadi boyfriend dia.Tapi tak taulah pula dia nak ke tidak. Ahh..sudah!berangan aje.Wake up Aniq!.Desis Aniq dalan hati,nakal.

Abang ni.Ada ke patut ni Boyfriend aku.Agak-agaklah bang.Thu taulah yang Thu tak ada boyfriend.Nak perli orang pula.Taulah dia dah nak kahwin tak lama lagi.Tak yahlah berlagak.Tak apa,nanti aku cari boyfriend lagi handsome dari abang Lan.Biar padan muka dia.Tak pasal-pasal Aniq malu.Aku pun malu juga.Siaplah kau bang.Balik nanti,memang aku tibai kau cukup-cukup.Biar esok tak dapat fetch kak Lyn. Hati Thurayya bermonolog sendirian.

“Tak adalah bang.Saya baru kenal Thurayya.Takkanlah boleh jadi boyfriend dia.”ujar Aniq perlahan, menerangkan hubungan mereka.Hazlan tertawa besar.Relakslah ,dik.Abang gurau je pun.Eby tu dah macam nak terkam aku aje.Marah lah tu.ke suka?Siap-siaplah aku balik nanti.Mesti kena tibai ngan Eby. Memang jawabnya,aku tak dapat fetch Lyn esok.Dahlah tu,aku fetch Eby lambat.Memang kenalah ni. Eby,Eby.Bisik hati Hazlan.

Thurayya mengelengkan kepalanya dengan sikap abangnya.”Awak jangan layan abang saya ni.Dia ni sakit sebenarnya.Sakit otak.Okeylah Aniq.Saya balik dulu.Awak pun mesti nak balik.”kata Thurayya kepada Aniq.Aniq tersenyum.Hazlan tersengih-sengih melihat 2 remaja itu berbual.Agak malu-malu. Komen Hazlan.

“Okey.Terima kasih sekali lagi tolong saya tadi.Jumpa awak minggu depan”ucap Aniq,tersenyum manis. Thurayya menggelabah apabila Aniq tersenyum manis kepadanya.Dia segera memandang tempat lain untuk menutup rasa gemuruhnya.

“Sama-sama.bye...”akhiri Thurayya.Aniq berpaling pergi.Dia berjalan ke arah sebuah kereta Mercedes Benz yang sudah lama tersadai di situ.Thurayya hanya melihat Aniq berjalan pergi. Sebaik sahaja Kereta itu mula bergerak,Thurayya mengambil begnya yang diletakkan di pondok menunggu.

“Abang tunggu apa lagi?cepatlah”ujar Thurayya sedikit menjerit.Dilihatnya abangnya masih bersandar di pintu kereta sewaktu dia sudah pun masuk ke dalam kereta.Hazlan hanya tersengih-sengih.

No comments:

Post a Comment