Monday, December 27, 2010

Bab 10

Ketukan di pintu kelas membantutkan pelajaran seketika . Seluruh seisi kelas memandang keluar . Seorang pengawas lelaki berdiri di muka pintu dengan wajah yang serius .

“ Ada apa , Hazlan ? Boleh saya bantu ? “Tanya cikgu Syarlina .

“Maaf mengganggu , cikgu .Boleh saya berjumpa dengan Dayana dan Hazlyn sekejap ? penting cikgu . “ Mohon Hazlan . Matanya dililaukan mencari kelibat Dayana dan Hazlyn .Akhirnya dia dapat melihat kelibat mereka yang duduk bersebelahan namun membelakangi masing-masing .Wajah masing-masing muram .

“ okey saya izinkan . “ balas cikgu Syarlina .
Hazlan mengambil masa kira-kira 10 minit untuk menunggu Dayana dan Hazlyn keluar dari kelas . Masing-masing tidak mahu keluar dahulu . Sehinggalah disergah oleh cikgu Syarlina .
Hazlan membawa mereka ke tepi padang sekolah .

“Awak nak apa jumpa saya dengan betina ni ? “ Tanya Hazlyn kasar . Sedih hati Dayana mendengarnya .

“Hazlyn ,saya nasihatkan awak supaya jaga perkataan awak tu . Sebelum penampar singgah kat pipi awak . “ Tegas Hazlan memberi amaran . Hazlyn terdiam .

“Awak nak apa Hazlan ? awak tak puas hati lagi ke ? “ lirih Dayana perlahan .

“ Saya cuma nakkan penjelasan dari awak berdua . Tolonglah .Saya minta sangat awak berdua bekerjasama dengan saya . “ Pohon Hazlan .

“ Awak nakkan penjelasan apa lagi hah ? tak faham-faham saya suruh awak buat pilihan ? ke awak ni pekak ,tak dengar apa yang saya kata ? “ pedas mulut Hazlyn berkata-kata .

“Tolonglah , baik awak senyap sebelum saya tempeleng awak . Nak rasa ? Sedap tau .”Hazlan membesarkan matanya . Geram sungguh dirinya dengan wanita yang bernama Hazlyn itu . Mulut Laser sungguh . Kalau boleh buang lemak dengan mulut laser dia tu , tak apa jugak .
Hazlyn akhirnya diam .

“ Saya nak tanya , siapa yang letak surat puisi tu kat dalam loker saya ? “ tanya Hazlan . Masing-masing diam membisu tanpa suara .
Hazlan bungkam .

“Hazlyn , tadi awak yang bising sangat . Sekarang saya dah bagi peluang nak cakap , awak tak nak cakap pulak “ perli Hazlan.

“ Awak jugak yang suruh saya diam tadi .Saya diamlah “ kata Hazlyn meleweh .
Hazlan mengeluh . Minah ni memang nak kena !

“ Awak ni , nama aje budak sekolah Kluster . Tapi , tak faham arahan orang . Saya tak faham macam mana awak boleh masuk sekolah sini “ rengus Hazlan . Mukanya diraup berkali-kali .

“Elleh , macam dia pandai sangat “ ejek Hazlyn perlahan . Hazlan yang mendengar hanya menjeling tajam .

“ Kalau awak cakap awak pandai , jawablah soalan saya . Awak kan pandai .” Perli Hazlan .

“Awak berdua ni tak boleh ke kalau tak bergaduh ,hah ? Awak Hazlan , awak panggil saya ni , nak soal ke nak bergaduh ? “ Marah Dayana . Rimas dengan Hazlan dan Hazlyn .

“OK , sorry . So , apa lagi ? jawablah “ ujar Hazlan .

“ Saya yang letak surat tu “ Jujur Dayana .

“ Jadi , surat tu dari awak lah ?” tanya Hazlan lagi .

“ Tak “

“ Habis tu siapa ?”

“ Dia “

“ Siapa ?”

“Dialah .kan saya dah cakap “

“ Yelah ,maksud awak Hazlyn ?”

“Hmm ... “

“Betul ke Hazlyn ?” tanya Hazlan .

“ Ya . Memang surat tu dari saya . Saya yang suruh Dayana letak kat loker awak “ Akui Hazlyn .

“ Puisi tu awak ke yang tulis ?”

“Tak “

“Siapa yang tulis ?”

“ Dia “


“Siapa dia tu?”

“Dialah”

“ Eh , awak ni kenapa ? dari tadi siapa, siapa . Tak ada soalan lain ke ?” Entah bagaimana Dayana dan Hazlyn berkata serentak .

Hazlan terpegun seketika .

“ Yelah, yelah . Oklah , ni soalan last saya . Saya nak awak berdua janganlah marah saya kalau saya cakap keputusan saya ni “ Hazlan akhirnya mengalah.

“ Keputusan ? apa maksud awak Hazlan ?”tanya Dayana .

“ Yelah , kan Hazlyn suruh saya buat pilihan samada awak atau Hazlyn . So ... mesti saya rasa
Hazlyn tak sabar nak tau siapa pilihan saya,kan?” kata Hazlan .

Bibir Hazlyn mula menunjukkan bahawa dia mahu tersenyum , tapi ditahan .

“ Hazlyn , Dayana ... saya harap , salah seorang dari awak tak berkecil hati dengan keputusan saya ni . Sebelum tu , terlebih dahulu saya minta maaf kalau keputusan ni menyinggung perasaan awak berdua “ mohon Hazlan .

“ Eh,cepatlah .Saya tak sabar ni “ kata Hazlyn teruja . Hazlan menggelang kan kepalanya .

“ Yang awak gedik sangat ni , kenapa ?” tanya Hazlan jengkel .

Senyuman di bibir Hazlyn termati . Hazlan menyambung .

“ Saya pilih ........ Hazlyn ... “ Belum sempat Hazlan meneruskan kata-katanya , Hazlyn terlebih dahulu menjerit kesukaan . Memang menunjukkan ciri-ciri gadis yang tidak Hazlan sukai . Sementara Hazlyn kesukaan , wajah Dayana muram .

“ Hazlyn , dengar sini , saya belum habis cakap “ Hazlan terpaksa berteriak .

Hazlyn berhenti menjerit .“Saya kata , saya pilih .... Hazlyn , saya minta maaf , sebab tak dapat nak pilih awak . Saya tak pernah suka awak . Saya suka Dayana “

No comments:

Post a Comment