Wednesday, December 8, 2010

Bab 8

Hazlan sedang sibuk bergayut di telefon bimbitnya apabila Thurayya masuk ke biliknya secara tiba-tiba. Hazlan sedikit terkejut mendengar pintu biliknya dirempuh.Kelihatan Thurayya masuk ke biliknya dengan wajah yang serius.Hazlan menelan air liurnya.

“Lyn,kejap lagi I call you lagi,ok.I ada hal kejap”kata Hazlan perlahan mengakhiri perbualannya dengan Hazlyn,tunangnya.”alla...tapi you janji call I lagi,kay?”desak Hazlyn manja.”ok”kata Hazlan ringkas sebelum menutup handphonenya.

“Eh,Eby nak apa masuk bilik abang ni?”tanya Hazlan sedangkan dia tahu apa yang Thurayya mahu. Thurayya hanya diam.Dia melabuhkan punggungnya ke birai katil Hazlan.Hazlan menelan air liurnya, bersiap sedia dengan segala kemungkinan yang bakal melanda dirinya.

Aik?pura-pura tanya pula?macam tak tahu aku nak apa.desis hati Thurayya sinis.”Saja...datang melawat abang kesayangan Thu,ni..rasa rindu pulak.”sindir Thurayya selamba.Dia bangun dan berjalan-jalan di sekeliling bilik Hazlan.Sesekali dia mengambil barangan yang terdapat di situ dan membelek-beleknya, konon-konon berminat.

Apa pulak si Eby ni?kalau nak bantai aku,bantai ajelah terus.Buang masa aku ajelah.Lebih baik aku tepon Lyn.Eby!cepatlah!.Bentak hati Hazlan.Matanya dikerling kepada Thurayya.”Alah..kalau setakat nak lepas rindu kat abang,bila-bila masa aje boleh.Dahlah,abang nak call kak Lyn lah.Keluar,keluar..”halau Hazlan.

“Eh abang ni.abang ingat,Thu suka sangat ke masuk bilik abang yang hapak ni?lebih baiklah Thu duduk bilik sendiri.Adalah hajat Thu nak masuk bilik ‘wangi’ abang ni.”bantah Thurayya.Matanya dibesarkan. Comel.

“Amboi,banyak cantik muka Eby,cakap bilik abang hapak.Ingat bilik awak tu wangi sangat ke?”Hazlan turut menjegilkan matanya,tidak mahu kalah.Thurayya tersenyum-senyum.
“Aphal pulak ni,senyum,senyum?”tanya Hazlan pelik dengan perubahan wajah

Thurayya.”Yelah,siapa tak gembira bila ada orang puji diri sendiri cantik?”Balas Thurayya sambil mengkebil-kebilkan matanya, ayu.Hazlan ketawa berdekah-dekah mendengar kata-kata Thurayya.

“Jangan nak perasan awak tu cantik,ok.Lyn lagi cantik.huh!”riak Hazlan.Bibir Thurayya mula terbentuk-bentuk menjadi mulut itik.Wajahnya mula memasam.”Apa?tak puas hati ngan abang?jom lah..kita lawan.Amacam?”cabar Hazlan.

“Ok.”sahut Thurayya pendek.”Kalau abang kalah,abang akan buat apa saja yang Eby suruh.Deal?” Tanya Hazlan.Thurayya tersenyum sinis.”Termasuk kalau Thu suruh abang putus tunang ngan kak Lyn?“

*****

Malam yang damai itu mampu mendamaikan hati siapa saja yang sedang diulit keresahan.Angin dingin yang bertiup menyapa tubuh.Ahh..sungguh damai rasanya.

Hazlan termenung melihat langit gelap di atasnya.Kerlipan bintang-bintang menarik minatnya terus memerhati.Sesekali kedengaran keluhan dari bibirnya.Jari-jemarinya meraup rambut ke belakang. Seringkali dia berbuat begitu pabila keresahan.Entah apa yang membuatnya resah.Kata-kata Thurayya tadi benar-benar memberi kesan pada dirinya.

“Hazlyn.....”entah kenapa bibirnya menuturkan nama itu penuh kesal.Mindanya kembali melayang insiden kereta 3 tahun lalu yang mempertemukan dia dengan Hazlyn kembali.

~~~~~

“Woi!buta ke?dah tak ada mata?kau tengok ni,habis kereta aku,kau hentam.Eee..aku hentam kau karang!”marah Hazlan saat dia keluar dari kereta.Bonet keretanya rosak teruk dek dihentam dari belakang oleh entah siapa.

“sorryy..sa..saya betul-betul tak sengaja.I was on the phone just now.I’m really sorry”Pinta Hazlyn tanpa berani mengangkat mukanya.Takut dia mahu melihat wajah Hazlan yang sedang marah benar itu.

“Sorry,sorry.Apa?ingat sorry cukup ke?ni siapa nak repair kereta aku ni?”marah Hazlan lagi.Matanya dibesarkan .Geram sungguh dia pada gadis itu.Dah tahu tengah memandu,boleh pulak on the phone. Pakailah Handsfree,bongok!.Muka aje cantik,tapi otak tak guna.Kutuk Hazlan dalam hati.

“Na...nanti sa...say...saya repair kereta encik.Be..betul.saya tak tipu”terang Hazlyn bersungguh-sungguh. Wajahnya masih tidak berani diangkat.

“Ada aku kata kau tipu?tak ada kan?banyak duit kau nak repair?kau anak Tan Sri ke?”Tanya Hazlan. Hatinya kurang yakin dengan kata-kata Hazlyn.Dilihatnya,Hazlyn waktu itu cuma memandu Perodua Kancil.

“T..Tak...tapi saya boleh bayar ansur-ansur.”terketar-ketar Hazlyn menjawab.”Kau nak bayar guna apa? Daun?Hah!elok sangatlah tu.”Perli Hazlan.

Ishh..mamat ni.Karang aku lesing baru tau.Kau ingat aku miskin sangat nak bayar guna daun?taulah kaya, tak yahlah nak perli orang camtu.Ehhh..tapi aku macam pernah dengar suara dia ni.Tapi kat mana ek?

Perlahan-lahan Hazlyn mengangkat mukanya untuk melihat muka Hazlan.Untuk sesaat,Hazlyn terpana. Hazlan?Dia kenal Hazlan.Masakan tidak,mereka satu sekolah dulu,malah satu kelas lagi.

“Hazlan?”tanya Hazlyn meminta kepastian.Direnungnya wajah tampan Hazlan.Hazlan terkejut kerana gadi yang baru sahaja menghentam keretanya tahu namanya.Hazlan turut merenung wajah Hazlyn cuba mengingat kalau-kalau dia kenal akan Hazlyn.

“Weyh,ni Hazlyn lah.Tak ingat ke?”Bibir Hazlyn mula mengukir senyuman mesra.”Hazlyn?Hazlyn mana? Aku tak ingat ada kawan nama Hazlyn..”ujar Hazlan.

“Kau tak ingat aku ke?Hazlyn..Alaaa,Hazlyn Da Doom tu..tak ingat?”Beria-ia Hazlyn mengingatkan Hazlan.Sesaat kemudian,Hazlan tertawa besar sambil berkata”Hazlyn Da Doom De tu?betul ke ni Hazlyn?Oh,i can’t believe it!”

No comments:

Post a Comment