Sunday, December 12, 2010

Bab 9

Hazlan tersenyum sendiri apabila mengimbas kembali kenangan-kenangannya semasa di zaman sekolah menengahnya bersama rakan-rakannya tidak terkecuali Hazlyn.Langsung dia tidak menyangka dia akan berjumpa semula dengan Hazlyn yang sudah menghilang 3 tahun lamanya tanpa sebarang kahabar mahupun berita.Sedang rakan-rakannya dahulu sering in touch dengannya,tidak bagi Hazlyn.

Mengingat kembilu punca Hazlyn menghilang,semuanya berpunca daripada dirinya sendiri.Hazlyn berkecil hati dengannya kerana Hazlan memilih untuk bersama Dayana,cinta monyetnya.

*****

Dayana dan Hazlyn merupakan rakan karib sejak di bangku sekolah rendah lagi.Persahabatan mereka bertambah akrab apabila mereka sama-sama melangkah ke sekolah menengah yang sama.Ke mana sahaja mereka pergi,pasti bersama.Tidak sah sekiranya salah seorang daripada mereka tiada.

Jika disebut tentang persahabatan karib,pasti apa sahaja dikongsi bersama.Hazlyn dan Dayana sering berkongsi rahsia dan masalah,termasuk rahsia hati mereka.Hazlyn sudah lama menaruh hati pada Hazlan begitu juga Dayana.Dayana mula menyukai Hazlan sejak pertama kali mereka bertemu.

Namun begitu,Dayana sedikit pun tidak memberitahu Hazlyn tentang rasa hatinya kerana tidak mahu dianggap perampas oleh Hazlyn.Dayana sanggup mengenepikan perasaannya asalkan rakan karibnya itu gembira.

Satu hari,Hazlyn menyuruh Dayana mengarangkan sebuah puisi untuk dihadiahkan kepada Hazlan kerana Dayana pandai mencipta puisi.Seringkali dia memenangi sebarang pertandingan bulan bahasa. Demi menggembirakan hati kawannya,Dayana mengarang sebuah puisi untuk Hazlan yang lebih kepada perasaannya terhadap Hazlan.

Selesai mengarang,Dayana disuruh pula memberikan puisi untuk kepada Hazlan secara tidak langsung. Dia disuruh Hazlyn untuk meletakkan puisi yang dikarang di atas sehelai kertas di loker simpanan Hazlan. Hazlan yang ke loker sewaktu rehat,terjumpa kertas itu.Hazlan hanya membaca puisi itu sambil lewa pada mulanya kerana menganggap itu perkara biasa kerana dia selalu mendapat surat cinta daripada pelajar-pelajar perempuan sekolahnya.

Tapi,setelah membaca nama pengirimnya,hati Hazlan berteka-teki tentang empunya diri yang mengarang puisi itu.Nama pengirim itu hanya ditulis dengan nama ‘Qaliesyia Faqiha’.Puas Hazlan mencari siapa ‘Qaliesyia Faqiha’,namun tidak ketemu.

Satu hari,sedang Hazlan menonton berita di televisyen,dia terlihat Dayana sedang berpuisi.Dia hanya tersenyum sewaktu melihat berita itu kerana dia menganggap ianya perkara biasa.Hazlan tahu Dayana seorang yang pandai berpuisi.Tapi,setelah mendengar puisi yang dibaca oleh Dayana dengan teliti,dia terkejut kerana mendapati puisi itu sama dengan puisi yang dia terima tempoh hari. Fikirannya mula memikirkan perkara yang bukan-bukan .

Esoknya di sekolah ,Hazlan bergegas berjumpa dengan Dayana yang waktu itu sedang makan di kantin bersama Hazlyn .Terkejut Hazlyn apabila Hazlan ingin berjumpa dengan Dayana ,bukan dirinya .Hazlyn mula berperasangka buruk pada Dayana .Dayana turut terkejut .Fikirannya mula mengingatkannya tentang puisi itu .

Keesokannya , Hazlyn langsung tidak melayan Dayana .Puas Dayana menerangkan kedudukan sebenarnya dan Hazlan ,namun langsung tidak dilayan Hazlyn .Hal itu berterusan selama 2 minggu ,sehinggalah satu hari , Hazlyn memaksa Dayana mengikutnya untuk berjumpa dengan Hazlan .

Hazlan yang waktu itu sedang bertugas menjaga dewan terbuka terkejut dengan kehadiran Dayana dan Hazlyn yang secara tiba-tiba itu .

“Hazlan, saya nak awak buat pilihan sekarang jugak ! “Kata Hazlyn tiba-tiba .Hazlan terpinga-pinga begitu juga Dayana .

“Lyn ? pilihan apa awak cakap ni ? “Tanya Dayana sambil menatap wajah Hazlyn tajam .

“ Awak diam Dayana .Saya tak tanya awak ,saya tanya Hazlan . Hazlan ,saya nak awak buat pilihan samada saya atau Dayana “ ujar Hazlyn tegas .Wajahnya serius .

“Awak atau Dayana ? apa ni ? saya tak faham .Cuba awak terangkan satu-persatu “ Beberapa pelajar di situ memandang-memandang mereka ,sibuk ingin tahu .

“ Awak jangan nak buat-buat tak fahamlah ,Hazlan “ Hazlan benar-benar tak faham apa yang diperkatakan oleh Hazlyn,begitu juga Dayana .

Hazlan hanya mendiamkan diri kerana dia langsung tidak tahu mahu menjawab apa kepada Hazlyn . Hazlyn bengang kerana tidak mendapat kata putus dari Hazlan .

“Lyn ,kenapa dengan awak ni ? Saya atau awak ?Apa ni ? “ Tanya Dayana .

“ Awak jangan nak buat tak tahulah ,Dayana .Saya tahu ,awak yang bagitahu Hazlan pasal puisi tu bukan saya yang tulis . Saya tahu ,awak sukakan dia jugak kan ?” Mencerlung biji mata Hazlyn sambil memandang wajah Dayana secara paksa .

“Apa ? Puisi tu dari awak ,Hazlyn? Jadi ,awaklah yang letak kertas puisi tu di loker saya ? “Tanya Hazlan .

“ Saya yang letak kertas puisi tu di loker awak ,Hazlan “Dalam keadaan begitu pun , Dayana masih mahu mempertahankan Hazlyn .

“Jadi , puisi tu dari awaklah ? “ Tanya Hazlan lagi . Hatinya mula berdetak gembira . Dari mula berjumpa dengan Dayana sewaktu di tingkatan 1 ,dia sudah tertarik dengan Dayana .

“ Bu..bukan dari saya...tapi dari....Ha...” belum sempatpun Dayana menghabiskan kata-katanya , Hazlyn terlebih dahulu bertindak dengan menghadiahkan penampar ke pipi mulus Dayana .

Perit sungguh rasanya apabila dilempang . Hazlan sungguh terkejut dengan tindakan Hazlyn itu .

“ Awak memang keji ,Dayana . Selama ni ,saya ingat awaklah kawan baik saya .Saya silap .Awak tu cuma pandai jadi backstabber je kan ? “ serentak dengan itu , Hazlyn berlalu pergi meninggalkan Dayana dan Hazlan .

Dayana menangis teresak-esak sejurus selepas Hazlyn pergi . Sedih sungguh hatinya mendengar kata-kata yang keluar dari mulut Hazlyn .

“Dayana .... “ panggil Hazlan .Simpati menggunung di hatinya .

“ Sekarang ,puaslah hati awak kan ? “ Perli Dayana dan dia terus berlalu menuju ke tandas .

No comments:

Post a Comment